Exempelbild

Anette Lindh tycker att nya kb.se är härlig, lekfull och tydlig.

2018-06-04

Webbutveckling, Projektledning

Kungliga biblioteket – funktionell, användarvänlig och lekfull externwebb

Kungliga biblioteket erbjuder allt mellan himmel och jord. Från kartor och avhandlingar till film, radio och datorspel. För att väcka nyfikenhet och hjälpa besökarna att snabbt hitta det de söker har de lagt ner ett stort arbete på att designa och utveckla ett unikt, lekfullt och användarvänligt gränssnitt på sin nya webb.

De drömmar man har om hur man vill att webben ska se ut har kunnat bli verklighet.

anette lindh
kungliga biblioteket

Citatbild

Kungliga biblioteket har vågat ta ut svängarna. De har satsat på att lyfta allt de har, men på ett målgruppsanpassat sätt, genom en avancerad och mycket intuitiv sökfiltrering, säger Catharina Carlsson, projektledare, Soleil.

Målet var att få en inbjudande och användarvänlig webb som visar upp verksamheten på ett rättvist sätt och suddar ut bilden av att de är ett gammalt och högtravande bibliotek.

Vi vill att webben ska spegla både det klassiska och det moderna. Vi erbjuder exempelvis mycket elektroniskt material. Samtidigt har vi en massa små öar av söktjänster som inte ligger på kb.se , men vill ändå visa att de finns och vilket material som går att hitta där, berättar Anette Lindh, kommunikatör, Kungliga biblioteket.

Enkelt att söka i alla samlingar

I funktionen ”Hitta i samlingarna” finns en enorm mängd information. Den hjälper användaren att leta sig fram till exempelvis affischer, bilder, film, datorspel, radio, tidskrifter, avhandlingar, musik och kartor. Genom att först välja en av dessa kategorier får besökaren upp olika söktjänster, som exempelvis Svensk mediedatabas, Libris, filmarkivet, SOU (Statens offentliga utredningar) eller Regina, som är Kungliga bibliotekets katalog över allt tryckt material.

Digitala kollektioner med olika teman

I de digitala kollektionerna har Kungliga biblioteket samlat objekt från alla samlingar utifrån olika teman. De visar ett urval av det material som biblioteket digitaliserat genom åren. Här går det att hitta allt från foton från Six Pistols första spelning i Sverige till illustrationer av fjärilar eller fantasikartor.

Unik design som väcker känslor

Webbens utseende har fått stort fokus och Soleil har tagit fram flera specialfunktioner för att anpassa funktionaliteten efter designen. Exempel på det är att loggan är synlig hela tiden och följer med när man scrollar samt ändrar färg beroende på bakgrund. Det finns också en zoomningsfunktion för bildspel, som gör det enklare att titta på bilder.

Även sökfunktionen som hjälper besökaren att hitta i alla samlingar är avancerad och har en mycket genomarbetad design. Och funktionerna bakom till exempel öppettider och information om väntetider är byggda för att vara enkla att underhålla för redaktörerna, förklarar Catharina.

Besökarnas reaktion på designen är många och varierande, vilket är ett tecken på att webbplatsen har gjort avtryck.

Vissa tycker att den är härlig, lekfull och tydlig. Andra tycker att det är för stora bilder och att det liknar DUPLO-lego. Själva är vi nöjda med att vår nya webb visar upp en mer modern bild av KB, säger Anette.

Steg för steg-guide för ovana besökare

Användarvänlighet har varit högt prioriterat i hela processen och för att hjälpa besökarna hela vägen har man satsat på steg för steg-guider, som Soleil utvecklat.

Guiderna är en extra hjälp för ovana besökare att hitta rätt. Det är en jättevinst, tycker Anette.

Drömwebben har blivit verklighet

Det var längesedan Kungliga biblioteket senast tog fram en webb och därför har det hunnit hända mycket i webbvärlden. Redaktörerna tycker att redaktionsarbetet är mycket roligare och mer flexibelt i SiteVision.

Allt har blivit roligare och enklare. Under tiden vi utvecklat innehållet har vi direkt kunnat se vilka funktioner vi behöver. De drömmar man har om hur man vill att webben ska se ut har kunnat bli verklighet, menar Anette.

Medarbetarna är engagerade och vet att de kan påverka hur Kungliga biblioteket presenteras. Webben har därför blivit en angelägenhet för fler än redaktörerna. De får ofta förslag från andra kollegor, som även säger till när något inte fungerar.

Nu har vi en riktigt bra webbplats som vi kan fortsätta utveckla med hjälp av nya idéer. Både projektet och samarbetet har gått jättebra. Soleil är otroligt lyhörda och snabba på att återkoppla både när det gäller support och önskemål om lösningar. De har tagit fram bra förslag på kort tid utifrån våra önskemål, säger Anette.

Besök kb.se.


Fakta om projektet

  • om kungliga biblioteket: Kungliga biblioteket (KB) är både ett publikt bibliotek och en myndighet med uppdraget att bevara, digitalisera och dokumentera sina samlingar. De samarbetar med andra bibliotek och organisationer och tar även fram Sveriges officiella bibliotekstatistik varje år.
  • Framgångsfaktor: En beställare som visste precis vad de ville och hade tydliga krav.

    Besök kb.se.
Kontaktperson

Per Johansson

VD
+46 73 370 06 92

Kontakta mig

Tack för ditt mail!

Tack för ditt mail! Vi kommer kontakta dig så snart som möjligt.